De feestdagen zitten erop. Vermoeidheid alom hier in huis. De decembermaand is leuk maar ook vermoeiend. Je eet en drinkt meer dan normaal gesproken en beweegt toch ook stukken minder. Eerder schreef ik een blog over goede voornemens.

Maar voordat ik die maak, blik ik altijd even terug. Als ik terugkijk op 2019, is vermoeidheid helaas een terugkerend thema. Voor mij was het een goed jaar. Zakelijk gezien zette ik spannende stappen en op privégebied trouwens ook. Mijn leven liep in het algemeen lekker. Niet meer en niet minder. Ik had meer willen sporten, en nog bewuster willen leven. Maar ach, je moet ook niet te hard voor jezelf zijn. Het enige wat me het afgelopen jaar regelmatig stoorde, was mijn vermoeidheid.

Vermoeidheid

Dat ik zo vaak moe was, viel me pas op toen mijn zoon op een avond tegen mij zei “mama jij bent altijd moe”. Bam. Die kwam binnen. Ik moest ook bekennen dat ik (te) vaak zei dat ik moe was. Doodmoe. De vermoeidheid was er eigenlijk altijd. Als de wekker ging sleepte ik mezelf uit bed, in de middag na de lunch op het werk moest er koffie in om scherp te blijven en in de avond rond een uur of half negen was de koek meestal op en riep ik inderdaad dat ik doodmoe was en naar bed ging. Om ook daadwerkelijk rond half tien in slaap te dommelen.

Van vermoeid naar energiek

Een tijdje geleden realiseerde ik me dat ik weliswaar was gestopt te klagen maar dat de vermoeidheid er niet minder om was geworden. Ik besloot actie te ondernemen. Ik wilde niet meer moe zijn. Vermoeidheid vermindert gewoon je levenskwaliteit. Ik wilde me energiek en fit voelen en meer uit mezelf halen. Ik besloot te beginnen met een aantal simpele aanpassingen in mijn (dagelijkse) leven.

Simpele tips om vermoeidheid te verminderen

1. Beweging

Ik begon meer te bewegen. Dat hoeft niks groots te zijn: ik begon met 30 minuten per dag. Ik sportte wel, hardlopen, barre- ballet. Maar dat was dan twee keer per week. Op de andere dagen stonden er op mijn stappenteller een luttele 1.800 passen. Op die dagen begon ik te wandelen. Voordat ik dit ging doen dacht ik dat het onmogelijk zou zijn. Maar het is juist gemakkelijk. Gewoon, tijdens de lunch of na het avondeten 30 minuten lopen. Even een moment voor jezelf. Just try it!

2. Voeding

Suiker of koolhydraten zijn nooit een probleem geweest. Ik eet gebalanceerd en zelden teveel. Ik ging wel meer groenten eten. Qua fruit-intake zat ik wel goed maar qua groenten kon het beter. Tijdens de lunch en het avondeten at ik meer groenten. Weg middagdip.

3, Koffie intake

I love coffee. Deze was dus echt wel pittig. Maar ik houd het nu bij twee kopjes per dag, waar ik dan wel echt van geniet. Was ook even wennen…maar ik voelde dat de zoveelste cappuccino mij niet wakker kon houden of de energie gaf waar ik naar op zoek was. Sterker nog: eerst kreeg ik een stoot energie waarna ik volledig instortte (zeker op dagen nadat ik gedronken had) en ik weer last had van die nare vermoeidheid. Gevalletje vicieuze cirkel.

4. Ademen

Ik ben dus totaal niet zweverig. Maar sinds ik barre-les volg ben ik me meer en meer bewust van de kracht van mijn ademhaling. Nu sluit ik de dag niet meer af met Netflix maar lees ik een tijdschrift of boek (soms maar tien minuten) en doe ik daarna een korte ademhalingsoefening. Bijvoorbeeld met de app Buddhify. In dit artikel lees je nog meer tips om meer rust te nemen.

5. Bewuste alcohol-intake

Ook deze is voorbijgekomen. Want bij ons beginnen de feestdagen al eind oktober. En dat gaat door tot 1 januari. Kun je je wel voorstellen waar die vermoeidheid vandaan komt. Dus naast het instellen van de regel dat ik een maximaal aantal drankjes drink en op dagen dat er niks geen feestje of gelegenheid is ik niks drink, begin ik op 6 januari aan onze 30 days No Wine Today challenge. Gewoon weer even resetten en herstellen. Volgens een vast plan voor de juiste motivatie en cheerleading, waardoor het ook echt leuk is om je progressie bij te houden.

Just do it

Het aanleren van nieuwe gewoonten (zoals bovenstaande stappen om je vermoeidheid aan te pakken) is net als het uitvoeren van goede voornemens: just do it. En hou vol! Het helpt je niet alleen van je vermoeidheid af, het voelt ook ontzettend goed om goede gewoontes vol te houden.

Doe jij mee dit jaar 7 of 30 dagen mee met No Wine Today?

Just try it and experience the great feelings you get! Happy 2020!

 

Onze website maakt gebruik van cookies. Met cookies wordt de website persoonlijker en gebruikersvriendelijker. Lees meer over cookies.

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten