Elk week interviewen wij een andere expert met haar of zijn kijk op bewustwording rondom je drankje. En tevens krijg je antwoord op de vraag hype of trend vanuit haar of zijn specifieke domein.

Deze week voelden wij de vrolijke Vitaloog Margot van Hoijdonck flink aan de tand want vitaliteit is hot. Dit woord kom je ineens overal tegen, ook op de werkvloer. Een Vitaloog is een vitaliteitscoach en adviseur in één en helpt en inspireert werkend Nederland. Er zijn momenteel een kleine honderd Vitalogen maar het is een populair beroep aan het worden. Dus dit aantal neemt gestaag toe komende jaren.

Bio:

  • Wie: Margot van Hoijdonck
  • Beroep: Vitaloog en Psycholoog bij haar eigen bedrijf Vitaliblij
  • Leeftijd: 36 jaar
  • Wat je ook graag kwijt wilt: er zit ook een sociaal aspect aan een drankje drinken, dat ik beroepsmatig niet wil onderschatten
  • Hoe vaak een alcoholbreak genomen: Ik heb dit jaar de Dry January Challenge gedaan met No Wine Today samen met een grote groep collega's

 

 

 

1. Wat is vanuit jouw vakgebied jouw kijk op alcohol en bewust drinken?

 

Vanuit mijn vakgebied vitaliteit kijk ik tweeledig naar alcohol. Enerzijds is inmiddels duidelijk wetenschappelijk onderbouwd dat alcohol op geen enkele manier bijdraagt aan onze gezondheid. Ook het welbekende glaasje rode wijn niet. Alcohol heeft alleen maar nadelen voor onze fysieke gesteldheid: de afbraak ervan is belastend voor onze lever, het zorgt voor een verhoogde kans op kanker en voor een kwalitatief slechtere slaap waardoor we slechter herstellen en uitrusten.

 

Anderzijds: vitaliteit is breder dan alleen fysieke gezondheid. Sociale verbinding en mental wellbeing zijn ook belangrijk voor een fit en energiek leven! Daarom hanteer ik graag de 80-20 regel: als je in de basis voor 80% gezond eet, sport en leeft dan is er in die 20% best ruimte voor af en toe een glaasje. Daarom sta ik achter jullie boodschap dat stoppen met alcohol niet hoeft maar dat het wel verstandig is om bewust te drinken.

 

2. Wat is vanuit jouw vakgebied en jouw kijk op alcohol de beste tip op dit vlak?

Beperk het aantal dagen waarop je drinkt tot maximaal 2 per week. Dit omdat al een beetje alcohol je slaap negatief beïnvloedt. Met name je REM-slaap wordt flink verkort. Daardoor herstel je mentaal minder goed en ben je de andere dag prikkelbaar, minder gefocust en minder productief. Als je dan toch alcohol wil drinken, kan je om deze reden beter 2 dagen per week 2 glazen drinken dan 4 dagen 1 glas.

 

3. Heb jij zelf al eens een alcoholbreak genomen?

Jazeker, onder bezielende leiding van No Wine Today ben ik 2021 dry begonnen!

 

4. Wat zijn volgens jou de voordelen van een alcoholbreak en bewust drinken?

Voor mij was het vooral een mindset-ding. Vooraf leek het me onmogelijk om 30 dagen te stoppen met alcohol. Het feit dat ik elke dag weer een overwinning op mezelf boekte, zorgde ervoor dat ik ook andere slechte gewoontes kon aanpakken en productiever was. Hoewel dat laatste zeker ook kwam doordat ik frisser wakker werd.

 

5. Wat is jouw ultieme vervanging voor een alcoholisch drankje?

Ik ben erachter gekomen dat takjes munt de oplossing zijn voor alles. Met wat muntblaadjes in je glas ziet namelijk alles er feestelijk uit. Crodino met spa rood, munt, enkele framboosjes en blokjes ijs is een blijvertje.

 

6. Wat is jouw ultieme tip om het 30 dagen vol te houden?

Heb er lol in om de uitdaging met jezelf aan te gaan. Focus niet op wat je niet mag, maar op wat je wél kan drinken. Ik werd echt creatief in het zoeken naar leuke alternatieve drankjes. Daar haalde ik zoveel plezier uit dat ik mezelf soms zelfs afvroeg waarom ik normaal gesproken altijd maar die saaie fles wijn op tafel zet.

 

7. Denk jij dat minder of bewust drinken een hype is of een trend die steeds meer terrein zal winnen? Waarom?

De trend om minder te drinken is een blijvertje. Ik zie dat steeds meer mensen gezond willen leven en zich bewust worden van de effecten van alcohol. Bewust drinken wint ook terrein omdat het simpelweg gemakkelijker wordt met steeds meer alcoholvrije alternatieven op de markt.

 

8. Wat zou je iemand die een pauze overweegt (bij No Wine Today) adviseren?

Doe het samen! In mijn werk als Vitaloog heb ik de Dry January Challenge samen met een groep medewerkers georganiseerd. Iedereen heeft de challenge volbracht. Dit door de inspiratie en tips van No Wine Today én doordat we elkaar onderling support gaven in een app-groep. Als je geen collega’s of vrienden hebt die mee willen doen, dan voelt ook de ondersteuning van No Wine Today aan alsof je er niet alleen voor staat en dat helpt echt om het vol te houden.

 

9. Waarom denk jij dat er een taboe heerst op een alcoholpauze?

Bij alles wat nieuw is houd je de ander natuurlijk een enorme spiegel voor. Op een verkapte manier geef je een vorm van kritiek. Het is dus vooral confronterend. Het is voor de meesten makkelijker om te zeggen 'doe niet zo flauw, drink er ook eentje' dan het eigen gedrag aan te passen. Dit geldt voor elke trend. Je wilt niet weten wat ik over me heen kreeg toen ik besloot volledig vegan te gaan.

 

10. Hoe ga jij zelf over vijf jaar om met alcohol denk je?

Ik ben me nu echt een stuk bewuster dat er ook iets anders op tafel kan worden gezet dan dat wijntje dus ik geloof zeker dat deze bewustwording zich bij mij persoonlijk ook flink verder doorzet. Want als ik eerlijk ben zag ik echt tegen die 30 dagen op terwijl ik helemaal geen grote drinker ben. Het is eigenlijk heel leuk en goed te doen. Juist voor die grote groep gelegenheiddrinkers. Ik geloof zeker dat (bijna) iedereen er over 5 jaar zo over denkt.

 

Margot heeft het business-to-business aanbod van No Wine Today afgenomen. Met een groep van 30 collega's zijn ze het 30 dagen programma Deep Fix programma gaan volgen.

Wil je dit ook voor jouw personeel? Mail ons dan op info@nowinetoday.nl en wij sturen je de informatie en verschillende pakketten graag toe.

Je kunt elke gewenste maandag met je team starten: wij zorgen dat het volledig is afgestemd op en geïntegreerd kan worden in het bestaande vitaliteitsaanbod van jullie bedrijf.