Hangxiety heb jij er weleens van gehoord?

Hangxiety: een mentale kater door alcohol die gepaard gaat met gevoelens van onrust en zelfs paniek of paniekaanvallen. Het komt vaker voor dan je denkt, niet voor niets is er een heuse term komen overwaaien. Maar wat houdt hangxiety precies in, heb jij er ook wel eens last van en hoe sla je jezelf er doorheen? Lees er alles over!

Wat betekent hangxiety?

Hangxiety is een samenvoegsel van hangover en anxiety. Wat een kater is, weten de meesten wel. Anxiety staat voor onrust, gespannen zijn én overmatig piekeren. Angst en paniekaanvallen horen hier ook bij. Angst en alcohol, maar juist ook alcohol en angst lijken opvallend nauw samen te gaan.

Hangxiety staat voor onrust of angst door een kater, en treedt vooral op als je langere tijd stevig drinkt. Ikzelf sprak altijd van een ‘paniek-kater’ maar nu is er dus een heus woord voor. Ergens wel fijn, ergens ook verontrustend.

Next level kater

Een mentale of emotionele kater gaat verder dan een black-out. Verder dan een gevoel van schaamte omdat je niet meer weet wat je precies tegen die ene lieve kennis of buurman zei. Niet dat dat een fijn gevoel is hoor, integendeel. Maar hangxiety is een kater next level en zeker niet een om zonder handschoentjes aan te pakken. Extreme hangxiety kan je hele dag verpesten en leiden tot grotere problemen.

Alcohol en je brein

Ons brein maakt van nature feel good stofjes aan. Met alcohol versterk je sommige effecten op korte termijn. Na royale alcoholconsumptie kunnen er in je hersenen tekorten aan deze stofjes ontstaan, hierdoor voel jij je een stuk minder prettig to begin with.

Bovendien compenseren onze hersenen een flinke borrel door alle zeilen bij te zetten. Je zult het niet zeggen maar als we aan het lallen slaan of zelfs zwalken, geven onze hersenen ongemerkt alles. Als jij ‘s ochtends wakker wordt na een nacht flink doorzakken, staat je brain nog steeds op standje hyperactief. Bovendien maakt je lichaam extra veel stresshormonen aan om de alcohol te verwerken. Voel je de bui al hangen?

Je slaap is sowieso minder goed na een paar glaasjes. Hierdoor voel je je al eerder onrustig, en het zorgt ervoor dat je sneller overprikkeld raakt. Je brein kan indrukken minder goed verwerken. Normale signalen worden onterecht als alarmerend ervaren.

Niet lekker in je vel

Die ene medepassagier die een refreintje trommelt of neuriet, een blaffende hond of een voorbij razende fietser kunnen je ineens de das omdoen. Normaal gesproken presenteer je de sterren van de hemel, terwijl nu articuleren ansich al een opgave lijkt. De fijne motoriek is soms nog niet helemaal in optimale staat hersteld the morning after. Hierdoor ga je misschien dingen uit de weg of voel je je opgelaten.

Hangxiety treedt meestal niet op na af en toe een keer een drankje. Het komt vaker voor na overmatig alcoholgebruik en kan zelfs leiden tot een paniekaanval door alcohol. Hangxiety kan toch ook na één avondje flink doorhalen de kop opsteken. Mocht dat gebeuren, dan kun je er het beste zo min mogelijk aandacht aan besteden. Bedenk dat je je morgen waarschijnlijk al een stuk beter voelt.

Tips tegen een mentale kater

Wij geven je graag enkele tips om te dealen met hangxiety. Alleen zeggen dat je minder moet drinken zou wel heel flauw zijn toch? Bovendien zijn wij niet heilig, wij houden juist van een goed glas wijn. Dit kun je doen:

  • Vermijd cafeïne, je brein is al hyper
  • Drink kamillethee of een andere lekker relax-thee.
  • Eet gezond en drink veel water.
  • Vergroot lichamelijke signalen niet uit.
  • Maak het jezelf makkelijk en voorkom piekeren, iedereen maakt weleens een foutje.
  • Zoek afleiding, ga een stuk lopen met een rustgevend muziekje.
  • Pak vooral niet nog een wijntje om even te ontspannen.

Als je vaker last hebt van hangxiety of een mentale kater na alcohol, kan dit een teken zijn dat je stiekem toch nét iets meer drinkt dan je zelf denkt.

Lijkt het je een goed idee om het eens rustig aan te doen? Wij staan voor je klaar met bijvoorbeeld ons Quick Fix progamma in de vorm van een 7 dagen challenge of onze 30 dagen programma’s Mindset of Deep fix met nog veel meer motiverende steuntjes in de rug. Schrijf je in en ontdek de vele voordelen van bewust kiezen en daardoor minder drinken!

 

Dit artikel is geschreven door onze gastblogger Anne van Asseldonk.